Postural Träning

postural träning

8 av 10 vuxna i västvärlden har smärta i kroppen kopplat till rörelse. Det är knän som värker under löpturen, ryggar med diskbråck och återkommande ryggskott, smärta i fötterna när vi går samt axlar och skuldror som värker efter ensidigt arbete och så vidare. Trots att de flesta med olika typer av smärta är duktiga på att köra sin rehab, göra särskild core-träning, stretcha och regelbundet gå på massage och andra behandlingar så är det långt ifrån alla som blir av med sina problem. Måste det vara så?

Svaret är givetvis nej. Orsaken till att den träning de flesta fått ordinerad till sig inte fungerar i längden är för att den inte kommer åt grundorsaken. Ofta leder mer träning bara till att vi blir ännu starkare i de muskler som vi redan är starka i och som redan överkompenserar för de muskler som är för svaga men som vi aldrig kommer åt med den träning vi ägnar oss åt. Resultat av att överanvända sina rörelsemuskler, hur starka de än är, är stelhet, trötthet och felbelastning.

Medan ca 80 % av vuxna i västvärlden lider av smärta kopplat till rörelse har man i studier sett att människor i natursamhällen nästan helt klarar sig från kronisk smärta samt att de behåller en stark och rörlig kropp genom livet. Förklaringen är att vår livsstil här i väst med bl.a. mycket stillasittande från tidig ålder samt gång på hårda och plana underlag gör att vi stegvis förlorar kontakten med våra djupt liggande hållningsmuskler. Senare skador och olyckor förvärrar ofta ytterligare. Istället för att per automatik slå på våra djupt liggande hållningsmuskler (nej det är inte ännu mera coreträning vi pratar om!)  så överanvänder vi istället våra ytligt liggande rörelsemuskler i allt från att sitta still till att röra på oss. En kropp som fungerar optimalt och där de posturala musklerna gör sitt jobb ska inte bli trött eller få ont av att stå upp, sitta ned eller av att vara i rörelse. Får du det behöver du Postural Träning!

 

 

Hur träningen går till

Postural Träning handlar om att återaktivera våra djupt liggande hållingsmuskler samt att få våra rörelsemuskler att slappna av när de inte borde behöva användas. Postural Träning ser till hela kroppen och hur den rör sig som ett system. Övningarna syftar till att skapa balans och fördela belastningen kroppen utsätts för i alltifrån sittande till hård fysisk träning. Med en balans mellan stabiliserande- och rörelsemuskler minskar och försvinner sned- och överbelastning och vi slipper ha en kropp värker av trötthet vid dagens slut.

Upplägget för Postural Träning börjar alltid med en noggrann analys av din hållning, rörlighet och funktion i de posturala musklerna. Därefter får du ett personligt framtaget träningsprogram som du tränar efter på egen hand. Efter en tid ses vi igen och utvärderar effekten av övningarna. Du får nya övningar i den takt du är redo för det och i den mån av tid du har att ägna dig åt din posturala träning i vardagen. Allt som allt ses vi under 2-4 månader och i snitt behövs 3-4 möten. Vid behov ingår manuell behandling för att hjälpa din kropp komma igång, men poängen är att du inte skapa behöva fler kroppsbehandlingar och hjälp utifrån. Målet är att din  kropp själv ska kunna fungera optimalt och smärtfritt utan att du  behöver hålla på med övningarna eller gå på regelbundna och kostsamma kroppsbehandlingar.

Om din posturala tränare

Mitt namn är Julia Ilke och jag har en historik av ryggsmärta som går långt tillbaka i tiden. Problemen började när jag var 20 år och började få återkommande ryggskott som ofta utlöstes mitt i en rörelse. Jag yogade regelbundet, styrketränade och löptränade och gjorde så att säga “alla rätt” för att egentligen inte behöva ha ont i ryggen. “Håll ryggen stark och smidig” har jag fått höra från alla de sjukgymnaster och läkare jag sökt hjälp från genom åren.

Nu 15 år och 100 ryggskott senare har mina diskar tagit stryk. Under årens lopp har jag träffat läkare, sjukgymnaster, kiropraktorer, naprapater och osteopater. Jag har styrketränat med personliga tränare, lärt mig träningsmetoden spiral stabilisering, gjort gånganalys och masserat bort spänningar med foam rollers och massagepistol. Som den yogalärare jag är sedan 15 år har jag givetvis provat allt yogan har att erbjuda för att lindra ryggsmärta.

Vissa metoder har hjälpt, i alla fall kortsiktigt. En del av gjort det värre! Problematiken har dock kvarstått och med tiden sakta men säkert förvärrats. Så kom jag i kontakt med Postural Träning och har med de övningarna fått en helt ny typ av kontakt med kroppen. Jag är ännu bara i början av min egen resa så jag avvaktar med att uttala mig om det slutliga resultatet men hittills så har nervsmärtan pga ett diskbråck som jag haft av och till i 2,5 år helt försvunnit. Min rygg har slutat värka och jag känner mig mjuk och avslappnad i kroppen.

Boka tid och priser

Under hösten 2021 är jag under utbildning till Postural Tränare via OptimumMetoden. Du är välkommen på elevbehandling då vi som en del i utbildningen ska ta emot övningsklienter. Som övningsklient träffar du mig under totalt 4 tillfällen. Första tillfället tar 75-90 minuter och resterande tillfällen är på 60 min. Vi bygger på ditt träningsprogram vid varje tillfälle och du får med dig övningarna på pdf. Vill du ha tillgång till videos på hur övningarna ska utföras köper du till det för endast 45 kr (för 2 månader).

Som övningsklient betalar du 1995 kr för alla fyra tillfällen samt träningsprogrammen i pdf.

Alla platser som övningsklient är nu bokade! 

——————————————————-

Från och med januari 2022 börjar jag ta emot klienter. De 10 första att boka får ett öppningserbjudande med:
– 4 träningstillfällen. Först tillfället 75-90 min, övriga 60 min.
– Hållningsanalys
– Träningsprogram i pdf
Pris: 2995 kr (ord.pris 3995 kr). Vi tar emot friskvårdsbidrag.


Gruppträning

Måndagen den 17/1 börjar en 10-veckors kurs i Postural Träning. Läs mer under Kurser på hemsidan.

 

Maila julia@yogahusetuppsala.se eller använd kontaktformuläret för att komma igång med din posturala träning. Skriv gärna en rad eller två om vad du vill ha hjälp med.

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande