Schema

Höstterminen börjar den 17 augusti. Du är välkommen att börja när du vill under terminens gång.
Till lunchklasserna ska det vara minst 2 st bokade kl 9.30 samma dag och till morgonklassen på tisdagar ska det vara minst 1 bokad kl 20.30 dagen innan för att klassen ska ges.
Boka din plats till varje klass via appen Zoezi (välj Yogahuset som din anläggning). Avbokning ska ske senast 2 h innan klassen börjar. Vid tre missade/sena avbokningar förhindras du från att boka plats under tre veckor men kan fortfarande delta i mån av plats.

Hatha Basic

Hathayoga är den yogaform som de flesta andra yogastilar härstammar ur. Ordet Hatha är sanskrit där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Solen symboliserar vår aktiva och riktade energi medan Tha står för det vilsamma och reflekterande inom oss. Syftet med Hathayogan är att skapa balans mellan båda dessa sidor .

Hatha Basic riktar sig till nybörjare på yoga. Under dessa klasser lägger vi tid på att gå igenom positionerna noga. Går du på Hatha Basic varje vecka kan du känna dig trygg med att få en bra grund för ditt fortsatta yogautövande.

Hatha Vinyasa

Hatha Vinyasa är härliga klasser med flödande sekvenser. Alla lärare är olika och skapar även medvetet olika flöden till varje klass vilket gör att alla Hatha Vinyasaklasser är olika. Hatha Vinyasa passar dig som vill ha fysiskt stärkande yoga och varierande klasser.

Hatha Vinyasa Morning ger dig en underbart skön start på dagen. För klassen på tisdagar kl 07.00 ska det vara minst 1 bokad kvällen innan kl 20.30. Ingen bokning=inställd klass.

Hatha Vinyasa Lunch är ett skönt avbrott under arbetsdagen. Under lunchklasserna arbetar vi genom hela kroppen och avslutar med skön avslappning.

Hatha Vinyasa Strong är klassen för dig som vill utmanas och ta din yoga ett steg vidare och lära dig mer avancerade positioner.

Yin

Yinyoga är en lugn och meditativ yogaform där fokus ligger på att stretcha ut kroppens bindväv, leder och ligament. Det är framförallt höftpartiet, låren och ryggen som man jobbar med. Alla positioner utförs sittande eller liggande på golvet. Varje position hålls i tre till fem minuter, med musklerna avslappnade och med fokus på en djup andning.

Soft Vinyasa

Soft Vinyasa är en lugn klass med långsamma rörelser och mjuk yoga. Klassen passar dig som är nybörjare, om du ska komma igång efter ett uppehåll eller bara som en skön nedvarvning på kvällen.

Kundaliniyoga

Kundaliniyoga är yogan där vi med repetetive rörelser, andningsövningar och mantran bemästrar sinnet och öka energin i kroppen. Det är en dynamisk, mjuk och kraftfull form av yoga.

Vi tonar in och t ut med ett mantra – som hjälper att tala om för vårt sinne att “nu börjar jag yoga och släpper livet utanför en stund”.

Kundaliniyogan gör kroppen stark och smidig genom lugna och kraftfulla rörelser, den stimulerar nervsystemet och körtelsystemet.

Kundaliniyoga bidrar till att skapa balans mellan anspänning och avslappning, och passar de flesta, ung som gammal, mjuk som stel.

Kundaliniyogan hjälper oss att komma i kontakt med oss själva genom en medveten närvaro, vilket kan leda till hälsa, glädje och självkännedom.

Undvik att äta och dricka kaffe på morgonen, eller minst 2 timmar innan yogan börjar. Är du väldigt hungrig ät något lätt och drick varmt. Det går bra att dricka vatten under klassens gång.

Gravidyoga

Kursen i gravidyoga vänder sig till dig som väntar barn, oavsett vilken erfarenhet av yoga du har sedan tidigare. Under gravidyogan gör vi yoga som passar den gravida kroppen och som förbereder dig, både kroppsligen och mentalt, inför den kommande förlossningen. Med gravidyoga kommer du att bli starkare i kroppen och minska risken för att få ont i ryggen av den växande magen. Under klassen blandas fysisk yoga med avspänningstekniker. Ett tillfälle riktar särskilt in sig på hur tekniker från yogan kan användas under förlossningen.

Gravidyoga rekommenderas från graviditetsvecka 15. Vill du börja tidigare är du såklart välkommen!

För att skapa en trygg atmosfär ges gravidyogan endast som slutna kurser om 8 gånger. 2 kursstarter per termin.

Masterklasser

På söndagar ta vi oss utrymmet att gå djupare in i yogan med 2 timmars långa Masterklasser.

Masterklasserna ges cirka en gång i månaden och varje klass har sitt unika tema. Klasserna annonseras löpande under hela terminens gång.

Pris: 150 kr medlemmar, 290 kr för övriga. Klippkort gäller ej.

Bokning: Bokning av plats på en Masterklass sker via vår webbutik yogahuset.gymsystem.se. Börja med att logga in/skapa ett konto och köp sedan en plats till en Masterklass i butiken. Därefter kan du boka in dig på den Masterklass du önskar gå på.

Kommande masterklasser:

Paus tillsvidare pga rådande pandemi.

Yogaworkout

Yogaworkout är en intensiv klass med funktionell styrketräning av och för yogisar. Klassen fokuserar på att bygga styrka i framförallt armar, axlar, rygg och core som kommer att hjälpa oss att utvecklas i vår yoga. Rörelser från yoga och funktionell styrketräning blandas med aktiv rörlighetsträning samt pulshöjare. Alla tränar på sin egen nivå vilket gör att klassen passar såväl nybörjare som den med lång träningsvana.

Ej på schemat HT-20.

Yoga för män

Är du man och nyfiken på yoga men också skeptisk då yoga väl “bara är för viga kvinnor”? I så fall är detta kursen för dig! Yoga för män är precis vad det låter som – en yogakurs som passar dig som man extra bra då du får användning för din styrka i funktionella styrkeövningar och hjälp att bli smidigare utan krav på någon vighet sedan tidigare.

Kursen passar dig som vill komma i form, bli starkare och smidigare genom yoga. Vi arbetar fysiskt med stärkande och uppbyggande övningar tillsammans med balans, andning och djupavslappning.

Ej på schemat HT-20.

Följ YOGAHUSET

 | 

Webbdesign- FEW Konsult. Foton på Julia- Niklas Jumlin och Mohammed Salik Logotyp- Anna Söderström.