Schema

Höstschemat börjar den 16 augusti. Julyoga 20 december till 9 januari. Vårterminen startar 10 januari. Du är välkommen att börja när du vill under terminens gång.
Det ska vara minst 3 bokade 2 h före klassen. Till morgonklasserna på tisdagar ska det vara minst 3 bokad kl 20.30 dagen innan för att klassen ska ges.
Boka din plats till varje klass via appen Zoezi (välj Yogahuset som din anläggning). Avbokning ska ske senast 2 h innan klassen börjar. Vid tre missade/sena avbokningar förhindras du från att boka plats under tre veckor men kan fortfarande delta i mån av plats.

Hatha Basic- Nybörjaryoga

Hathayoga är den yogaform som de flesta andra yogastilar härstammar ur. Ordet Hatha är sanskrit där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Solen symboliserar vår aktiva och riktade energi medan Tha står för det vilsamma och reflekterande inom oss. Syftet med Hathayogan är att skapa balans mellan båda dessa sidor .

Hatha Basic riktar sig till nybörjare på yoga. Under dessa klasser lägger vi tid på att gå igenom positionerna noga. Går du på Hatha Basic varje vecka kan du känna dig trygg med att få en bra grund för ditt fortsatta yogautövande.

Hatha Vinyasa

Hatha Vinyasa är härliga klasser med flödande sekvenser. Alla lärare är olika och skapar även medvetet olika flöden till varje klass vilket gör att alla Hatha Vinyasaklasser är olika. Hatha Vinyasa passar dig som vill ha fysiskt stärkande yoga och varierande klasser.

Hatha Vinyasa Morning ger dig en underbart skön start på dagen.

Hatha Vinyasa Lunch är ett skönt avbrott under arbetsdagen. Under lunchklasserna arbetar vi genom hela kroppen och avslutar med skön avslappning.

Vinyasa Strong

Vinyasa Strong är klassen för dig som vill utmanas och ta din yoga ett steg vidare och lära dig mer avancerade positioner. Passar dig som har yoga ett tag och känner dig trygg i din yoga.

Soft Vinyasa

Soft Vinyasa är en lugn klass med långsamma rörelser och mjuk yoga. Klassen passar dig som är nybörjare, om du ska komma igång efter ett uppehåll eller bara som en skön nedvarvning på kvällen.

Yin och Restorative Yin

Yinyoga är en lugn och meditativ yogaform där fokus ligger på att stretcha ut kroppens bindväv, leder och ligament. Det är framförallt höftpartiet, låren och ryggen som man jobbar med. Alla positioner utförs sittande eller liggande på golvet. Varje position hålls i tre till fem minuter, med musklerna avslappnade och med fokus på en djup andning.

Restorative Yin är som yinyoga fast ännu lugnare och skönare. Fokus ligger på vila och återhämtning. Klassen avslutas med Yoga Nidra, sömnyoga, som är en teknik för djupavslappning.

Postural Träning

Postural Träning är en unik träningsform för att komma tillrätta med smärtproblematik och stelhet. Metoden går ut på att genom specifika rörelser aktiver kroppens hållningsmuskler för att på så vis avlasta rörelsemuskler och leder. Får du ont i kroppen av att träna, stå upp eller sitta ner är det med stor sannolikhet så att dina hållningsmuskler inte gör sitt jobb.

Postural träning passar perfekt för dig som har ont i kroppen samt dig som känner att du är och blir orimligt stel av vanliga aktiviteter i  vardagen så som att sitta ner en stund eller böja dig ner.

Gravidyoga

Kursen i gravidyoga vänder sig till dig som väntar barn, oavsett vilken erfarenhet av yoga du har sedan tidigare. Under gravidyogan gör vi yoga som passar den gravida kroppen och som förbereder dig, både kroppsligen och mentalt, inför den kommande förlossningen. Med gravidyoga kommer du att bli starkare i kroppen och minska risken för att få ont i ryggen av den växande magen. Under klassen blandas fysisk yoga med avspänningstekniker. Ett tillfälle riktar särskilt in sig på hur tekniker från yogan kan användas under förlossningen.

Gravidyoga rekommenderas från graviditetsvecka 15. Vill du börja tidigare är du såklart välkommen!

För att skapa en trygg atmosfär ges gravidyogan endast som slutna kurser om 8 gånger. 2 kursstarter per termin.

Ashtanga

Ashtangayoga är en form av Hathayoga där positionerna är indelade i serier och där ordningen alltid är den samma. Det är en fysiskt utmanade yoga som passar dig som är i god form och/eller som yogat en del tidigare.

Följ YOGAHUSET

 | 

Webbdesign- FEW Konsult. Foton på Julia- Niklas Jumlin och Mohammed Salik Logotyp- Anna Söderström.